Historien om Benjamin

Foto: benjamin.dk

Hvor kommer vi fra?

Historien om Benjamin tager sin begyndelse i Århus i 1987, hvor firmaets stifter Svend-Aage Nielsen og en partner udgav små bøger med vejledende brugtpriser til brug i autobranchen.

I sommeren 1989 kontaktede Johnny Laursen, en 24-årig forsikringssælger og officer af reserven, det lille bilbogsforlag, der på daværende tidspunkt havde til huse i Svend-Aages  kælder i Århus.

Første nummer af Bil Magasinet kom på gaden i 1991 og udgjorde sammen med Bilmarkedet forlagets repertoire helt frem til 1997. Efterhånden blev firmaet så stærkt omkring biler, at man besluttede at gå nye, men dog genkendelige, veje og ideen om herremagasinet M! blev født.

Samtidigt købte Johnny i al fordragelighed Svend-Aage andel af firmaet og flyttede magasindelen til København for at være tættere på annoncører og samarbejdspartnere. I samme åndedrag skiftede forlaget navn til Forlaget Benjamin. "Benjamin" er som bekendt den lille i flokken (af magasin-forlag). Det er den officielle forklaring, men det har helt sikkert også spillet en væsentlig rolle, at Svend-Aages trofaste dalmatiner, Benjamin, havde sin faste gang på redaktionen i Århus.

I september 1997 blev M! endelig lanceret med topmodellen Heidi Albertsen på forsiden trods skepsis fra flere konkurrenter. Succesen overraskede da også alle: Første nummer blev udsolgt, og Forlaget Benjamin havde lavet de senere års mest succesrige magasinlancering og indført helt nye begreber i det danske sprog som drengerøv og babe.

Det gav blod på tanden, og i april 1999 var det tuning &  stylingmagasinet Vmax' tur til at gå i trykken.

Næste lancering blev Woman i maj 2000. Om muligt blev Woman en endnu større succes end forlagets første livsstilslancering, M!, og første nummer solgte fantastiske 93.000 eksemplarer, hvilket ikke er overgået siden. Woman har siden lanceringen været Danmarks største månedsmagasin til kvinder, selvom der siden er kommet en del konkurrenter på banen.

Men bilerne var ikke glemt, og sideløbende med diverse nye magasinprojekter blev Bil Revyen, Årets Biler, Brugt-Revyen samt en række bøger om forskellige bilmærker lanceret.

Bolig Magasinet kom til i februar 2001. For første gang opkøbte vi et eksisterende magasin, og samtidig markerede det vores første forsøg på at ramme en mere voksen målgruppe. Bolig Magasinet har lige nu stor succes med sit unikke miks af brugbar inspiration i øjenhøjde med læserne.

I maj 2002 lancerede Benjamin Costume, et eksklusivt, internationalt orienteret modemagasin. Costume har trods massiv konkurrence fra andre magasiner bevaret sin klare førerposition i kategorien.

2007 var året, hvor Benjamin for alvor tog skridtet ind i den digitale tidsalder. Forlaget Benjamin blev til Benjamin Media, og en strøm af interaktive satsninger og partnerskaber, der støttede op om vore magasinbrands, fulgte efter. Benjamin Media lever derfor stadig op til husets vision om altid at være hurtige og klar til at møde brugerne, hvor de er.

I 2009 solgte Johnny Laursen Benjamin Media til Bonnier Publications, som Benjamin nu er en selvstændig del af. Benjamin står i dag bag en del af de oprindelige magasiner som Bil Magasinet, M!, Costume, Woman og Bolig Magasinet og en række årbøger, ligesom der er kommet nye magasiner som Bo Bedre, Costume Living, Magasinet Liv og Penge & Privatøkonomi ind på adressen på Finsensvej på Frederiksberg. I 2013 lancerede Benjamin desuden modeuniverset Stylista.dk.